Voorkom teleurstelling en ken de verzekeringsvoorwaarden

Als ondernemer staat u natuurlijk stil bij de risico’s van uw bedrijf en sluit u daarvoor verzekeringen af. Fijn om te weten dat u bij schade een vergoeding krijgt. Toch is dat niet altijd zo. De teleurstelling is groot als de verzekeraar niets uitkeert. U was toch verzekerd?

2 ondernemers staan buiten met elkaar te overleggen
Nieuws
Datum: 08-08-2023

Een bedrijfsbus van een klusjesman is gestolen. De bus is verzekerd, maar de ondernemer had er niet aan gedacht ook het daarin aanwezige gereedschap te verzekeren. Een stagiair werkt in uw bedrijf zonder instructies en zonder toezicht met een vorkheftruck en loopt letsel op. De aansprakelijkheidsverzekering keert niet uit omdat het letsel is veroorzaakt door een motorrijtuig. En de werknemersschadeverzekering sluit schade uit die is ontstaan doordat de werkgever zich niet aan de veiligheidszorgplichten heeft gehouden. Het dak van een bedrijfspand mist al langere tijd een aantal dakpannen. Daardoor ontstaat er op een gegeven moment lekkage. Omdat er sprake was van achterstallig onderhoud, wordt de schade niet vergoed.

Schade soms niet verzekerd

Verzekeringen dekken nooit zomaar klakkeloos alle schade. U moet voldoen aan bepaalde voorwaarden of veiligheidseisen, de dekking die u gekozen heeft is misschien beperkt, of bepaalde schade is simpelweg uitgesloten. Om teleurstelling te voorkomen, is het goed om vooraf te weten wat u precies van een verzekering kunt verwachten. Daarom is het belangrijk om bij het afsluiten de voorwaarden door te nemen zodat u weet wat er wel en niet verzekerd is.

Houd u aan de preventie-eisen

Niet alleen de dekking is belangrijk als u een verzekering afsluit. U moet ook weten wat u moet doen om schade te voorkomen. Het is heel jammer dat een schadevergoeding uitblijft omdat u verzuimd heeft om bepaalde maatregelen te treffen. Bovendien zijn die verzekeringsvoorwaarden er niet voor niets. Preventie helpt echt om de kans op schade te verkleinen. Of het nu gaat om een cyberrisico, brand, diefstal of aansprakelijkheid: voorkomen is beter dan genezen.

Regelmatige check

Neem uw verzekeringen serieus en laat u deskundig adviseren over de gevolgen van uw keuzes. Neem daarvoor contact op met ons kantoor. Wij inventariseren uw bedrijfsrisico’s en bespreken met u in welke mate u schade zelf kunt betalen en wanneer u het risico overdraagt aan een verzekeraar. En bedenk: uw risico’s veranderen in de loop van de tijd evenals uw mogelijkheden om schade zelf te betalen. Ook staat u misschien niet altijd stil bij veiligheidsmaatregelen die u moet treffen. Daarom is het goed om regelmatig de risico’s en de verzekeringen opnieuw onder de loep te nemen en ook weer te kijken naar alle preventie-eisen.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag

Noodnummer buiten kantoortijden